Zaterdag 30 mei 2015 Zomaar langs de RV70 - Reisverslag uit Falun, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Zaterdag 30 mei 2015 Zomaar langs de RV70 - Reisverslag uit Falun, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Zaterdag 30 mei 2015 Zomaar langs de RV70

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

31 Mei 2015 | Zweden, Falun

Zonnig opgestaan, maar al tijdens de eerste kilometers begon het helaas weer te regenen. Falun was onze belangrijkste bestemming van deze dag. Hier is de grootste kopermijn van Zweden gevestigd en voor ons belangrijk: er zijn bezoeken mogelijk aan de mijn met daarbij een tocht van een uur helemaal naar beneden de mijn in. Warm aangekleed, een extra beschermingscape omgeslagen en heel belangrijk bleek later een helm op het hoofd. Een gids voerde ons via steile trappen en smalle gangen steeds dieper de mijn in. Het was noodzakelijk gebukt te lopen, maar omdat de vloer vochtig en ongelijk was en daarbij ook nog eens donker, vergat je wel eens goed te bukken. In de groep van 8 personen kon je regelmatig het bonken van de helmen horen. Op bijna 600 meter diep deed de gids alle lichten uit om duidelijk te maken hoe vroeger gewerkt werd onder de grond. Gelukkig ging de weg naar boven met een mijnlift. Omdat in Falun de bekende rode verf gemaakt wordt hebben wij daar een emmer met 5 liter aangeschaft. Binnenkort te zien in Nieuwegein.
In de stromende regen een camperplaats gezocht en gevonden. In een bos tussen een groot (snelstromend) meer en de weg RV70 onder druipende bomen. Waar precies? Geen idee, maar best een mooie plek met een droogtoilet. Toch nog iets droog……