De boot gemist - Reisverslag uit Skei, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu De boot gemist - Reisverslag uit Skei, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

De boot gemist

Blijf op de hoogte en volg Helma

22 Mei 2018 | Noorwegen, Skei

Dinsdag 22 mei 2018

Tot groot verdriet van Jitske hebben wij de papagaaienduikers dus gisteren niet kunnen observeren. De tweede keer de berg op was echt te hoog gegrepen. Maar we hebben ze toch gezien. Op foto’s van een Nederlands echtpaar die het wel was gelukt. Overigens spraken we ook Nederlanders die een dag eerder vanwege de storm ook de vogels niet hebben gezien. Het stormde zo hard dat zelfs hun kleine hondje opsteeg. Het beestje was helemaal overstuur. En de bazen ook! Wij hebben wel bij onze tocht aanvallen te verduren gekregen van de vleesetende Skua. Die zijn gek op de papagaaienduikers. Wij lijken daar weliswaar niet op, maar zij zagen ons toch als een bedreiging. Vijf vogels sterk scheerden ze over onze hoofden. Toch maar mooi meegemaakt!

Om van het eiland af te komen weer smalle bochtige weggetjes en hopen geen tegenliggers te krijgen. Bij elke scherpe bocht een gillende Helma “ Oh oh oh, dat halen we niet, dat halen we niet”. Wel dus. En de bruggen; ook geen probleem. Maar dan krijgen we op de route een moeilijke beslissing te nemen. Er varen twee veerboten naar evenzovele bestemmingen. Wij kozen Lauvstad, een lange vaartocht. Halverwege raadpleegde ik de TomTom nog even. Onze Truus begon gelijk tegen te sputteren: “Probeer om te draaien”! Verkeerde keus dus. Helma opperde nog de kapitein om te kopen met een fles schipperbitter maar ik zag daar de onmogelijkheid van in. En ook: zonde toch. De boot afrijdend een nieuw probleem. Gaan we rechts af of naar links. De TomTom wist het niet en wij ook niet. Maar achter ons auto’s die ook verder wilden. Linksaf dus maar. Helemaal fout bleek later. Nu moesten we helemaal om een fjord heen (een dik uur) om op de goede route te komen. Wel een prachtige route langs imposante bergen. Onderweg bleek mijn keuze voor de korte broek weer de juiste. Was het aanvankelijk wat druilerig, het klaarde helemaal op en de zon ging weer branden. Een geplande luxe camperplaats van €30,00 bleek niet beschikbaar dus doorrijden en zoeken naar een vervangende slaapplek. En zo staan we nu op een picknickplek aan een strandje langs de weg. Met ons een andere Nederlandse camperaar en twee vrachtwagens. Misschien morgen even via het strandje het fjord induiken. Hoewel......