Crossen door de bossen - Reisverslag uit Ovanheden, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Crossen door de bossen - Reisverslag uit Ovanheden, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Crossen door de bossen

Blijf op de hoogte en volg Helma

15 Mei 2018 | Zweden, Ovanheden

Dinsdag 15 mei 2018

Vandaag hebben we kennis kunnen maken van het hedendaagse Zweden en het ruige Zweden. Met een lichte tegenzin moesten we toch afscheid nemen van het prachtige haventje met het super sanitair. Heerlijk gedoucht, top gesoigneerd en alle watervoorraden gevuld vertrokken wij noordelijk. Karlstad stond als tussendoel, maar onderweg daar naartoe kwamen we Ikea tegen. Nou kennen wij die heel goed uit Utrecht, maar hier zou het ongetwijfeld heel anders zijn. En daarbij zijn wij al geruime tijd een grondige renovatie aan het plannen van de slaapkamer te Nieuwegein. Ikea leverde ons prachtige voorbeelden hoe het eruit kon zien. Bij een opstelling staat er tot onze verrassing voor het raam een ons wel zeer bekende camper......... Bij de uitgang nog wel een niet te versmaden softijsje voor 5 kronen. Bij de Coop aan de overkant de dagelijkse boodschappen en verder gaat het weer. Karlstad laten we maar achter ons; veel te warm voor een bezoek aan een stad. Inmiddels meer dan 26 graden!!! In Scandinavië. Door sommigen min of meer verketterd vanwege het weer..... Onderweg werden we getrakteerd door maar liefst 6 kraanvogels. Normaal vliegend te zien, maar wij zagen ze langs de weg. Wat een mooie indrukwekkende beesten. De lunchplek was weer geweldig. Een picknicktafel bij een groot meer. Alleen de bank waarop je wel moest zitten was gloeiend heet. En voor het lonkende water was helaas geen tijd. Bijna 300 km rijden stond op het programma en in Zweden kost dat heel veel meer tijd dan in Nederland. De TomTom had vooraf al gewaarschuwd: de bestemming ligt op een onverharde weg. En dat klopte helemaal. Niet alleen de eindbestemming overigens, de laatste 60 km!!! Slingeren over smalle omhoog en omlaag lopende bosweggetjes over diverse maten keien en stenen. De bermen liepen schuin af en waren soppig. Voor Helma volop reden hier per km diverse keren voor te waarschuwen. Voor haar geruststelling matigde ik de snelheid hoewel 70 km was toegestaan volgens borden af en toe langs de weg. De bestemming vonden we aan de hand van een coordinatenopgave in de NKC app. Bij een snelstromend water op een groot stuk grasland in een natuurgebied. Geen voorzieningen ditmaal. Slechts een droogtoilet. Een net woord voor een houten hok met een poepdoos. Een houten plank met een gat en daaronder een vat. Helaas was “ons” vat tot aan de rand toe vol...... hoe we dit gaan oplossen is toch echt ons geheim.

• 15 Mei 2018 - 21:51

Thea:

Mag ik raden .....................?