Geen blues in Henningsvaer voor ons - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Geen blues in Henningsvaer voor ons - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Geen blues in Henningsvaer voor ons

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

26 Mei 2012 | Noorwegen, Kabelvåg

26 mei 2012 (Martin)
Opnieuw regen in Lodingen. Toch maar na het ontbijt op pad. Je gaat wennen aan de nattigheid. En aan de bewolking die in de bergen tot op het wegdek reikt. Af en toe lukt het de zon even het toch echt mooie landschap op te leuken. Vooralsnog voldoen de Lofoten nog niet aan onze verwachtingen. En dat ligt echt aan het weer. In de hoofdstad van de Lofoten, Solvaer, de pinksterinkopen gedaan en in deze plaats rondgekeken. Heel opvallend, en dat zagen we in heel Noorwegen, zijn de “samenscholingen” van bewoners in de winkelcentra. Omdat de woningen nogal ver uit elkaar zijn gesitueerd, ziet men elkaar maar zelden. En dus heeft men veel te vertellen met elkaar op punten waar iedereen sowieso af en toe moet zijn. En behalve een sociale ontmoetingsplaats is het natuurlijk in de winkelcentra heerlijk warm!
In Kabelvag, iets voorbij Solvaer, staat een grote houten kathedraal. Grote borden verwijzen naar dit historische bouwwerk. Maar toen wij ook binnen wilden rondkijken was alles gesloten. In Henningsvaer zou een bluesfestival zijn. Erop af dus. Een hele smalle weg voerde er naartoe. Voor tegenliggers moest je af en toe uitwijken. Vlak voor een toegangsbrug werden we door een Nederlandse automobilist gewaarschuwd dat het hele plaatsje vol zat. Toevallig was er precies op die plek een mogelijkheid de camper neer te zetten. Mogelijk voor de nacht ook. We zaten tussen de voor deze streek specifiek hoge spitspuntige bergen. Maar de punten zagen we niet; bewolking. Helma deed even een dutje en op een gegeven moment had ik het helemaal gezien met deze plek en met dit weer. In Kabelvag had ik een camping gezien. Het bleek een hele luxe en daardoor dure slaapplek. Maar het voldeed prima. Mooie plek, kachel aan, dvd kijken.
Maar de Lofoten voor even toch echt klo…….