Veilig onder de vuurtoren in Lodingen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Veilig onder de vuurtoren in Lodingen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Veilig onder de vuurtoren in Lodingen

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

25 Mei 2012 | Noorwegen, Oslo

25 mei 2012 (Martin)
Afgelopen nacht is er heel veel regen gevallen in Bardu, maar bij de dageraad onverwacht een blauwe lucht. Maar de zon redde het niet om door de donkere wolken die wel nog boven de bergen achter onze camping hingen te breken. Wolken die door de wind in hoog tempo langstrokken. Na nog even met een Nederlandse motorrijder te hebben gepraat op pad richting Lofoten. Afwisselend zonnig en regenachtig slingerend langs fjorden en door berggebieden. Opmerkelijk was dat eigenlijk gelijk toen we via de Tjeldsundbru het Lofoteneiland Hinnoya opreden het gras groen van kleur was. Wij waren tot dan toe een geelachtig of bruin gras gewend. De natuur had hier kennelijk een positieve update meegemaakt. De verwachtingen waren meteen hooggespannen. Zou het mooi weer worden? Welnu: Het is droog, maar zwaarbewolkt. Maar vanmorgen had de motorrijder het al over een mooi Pinksterweekend op de Lofoten en deze prognose werd bevestigd door de plaatselijke snackhouder in Lodingen waar wij onze nacht zullen doorbrengen. Helma heeft elders in dit stadje bij een soort warenhuis een warmwaterkruik op de kop getikt. Koude voeten lijken hiermee vooralsnog van de baan. Wij staan met onze camper bij een jachthaventje in het centrum (nou ja: centrum) van Lodingen. We hebben ons in een betrekkelijke luwte gesetteld dicht tegen een kolossale rotspartij en naast een forse Noorse camper die heel veel wind voor ons opvangt. Want altijd aan het water waait het. Bovenop de rotspartij achter ons staat een mooie vuurtoren en met enige regelmaat zien wij een veerboot aanmeren of vertrekken.
Gisteren kwam van de bieten met vis niets terecht; het werd groente-tomatensoep met brood. Dus nu wel het menu van gisteren en een camper met een (gebakken) vislucht. De bergtoppen aan de overzijde van de haven zijn al niet meer te zien vanwege de wel heel laaghangende bewolking. Benieuwd hoe het morgen zal zijn, hier op de Lofoten.