Hoog in de bergen: wat 'n mist.......... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Hoog in de bergen: wat 'n mist.......... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Hoog in de bergen: wat 'n mist..........

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

18 Mei 2012 | Noorwegen, Oslo

18 mei 2012 (Martin)
Wat een weelde op onze NCC Topp Camping in Berlevag. Gisteren een wasje gedaan (inmiddels al droog!), vanmorgen onszelf heerlijk gedoucht in het warme campinggebouw. Nog steeds niemand te bekennen, dus doen we het staangeld (140 kr.) en een briefje in een servetje en werpen dit in de brievenbus. Ook nog een stukje in het gastenboek geschreven. En dan de bekende 135 km terug. In het hooggebergte mistte het hevig zodat wij ons het tempo moesten matigen. Maar evenals op de heenweg was ook deze rit weer prachtig. Voor de derde keer reden we over de smalle brug Tana Bru binnen. Ditmaal waren de winkels open. Met het naderend weekend in het vooruitzicht en onwetend of richting Noordkaap wel enige vorm van menselijke beschaving kon worden verwacht (lees: eten en drinken), werd ruim ingeslagen. Helma had een reisbeschrijving gelezen van een dominee uit Barneveld die eerder een reis naar o.m. De Noordkaap had gemaakt en detaillistisch beschreven. De gebruikelijk snelle route naar de Noordkaap gaat weliswaar snel maar is kilometers omrijden en minder mooi. De dominee ging binnendoor, dus wij ook. We hebben het geweten, Hele stukken wegdek waren er gewoonweg niet; over klei en keien en goed uitkijken naar kuilen en bulten in het wegdek. En het ging omhoog, heel erg omhoog. Weer naar de sneeuw dus en wat erger was: naar de mist. Of eigenlijk de laaghangende wolken. In het hooggebergte was het zo mistig dat er maximaal 2 meter vooruitzicht was. En dan ook nog alleen maar sneeuw om ons heen. Langs de weg soms wel 8 meter hoog. Tussen 10 en 20km per uur ging het, En goed turen of er tegenliggers kwamen. En die kwamen; niet veel maar toch. Op het laatste moment zag je de lichten opduiken en dan was het gauw naar rechts op de smalle weg. En we zaten echt hoog en er waren bochten. We hebben het uiteindelijk gered en staan nu op een picknikplek vlak bij een enorme waterval. Al het water uit de bergen en een groot meer achter ons dondert met veel geweld en geraas in het veel lager gelegen fjord; het Adamsfjord.
We zitten bijna binnen bereik van De Noordkaap. Nog zo’n kleine 300 kilometer en een doel van onze lange reis is bereikt. Niet HET doel want we gaan nog weken door naar nog meer doelen en/of toevallige mooie locaties.

• 13 Juni 2012 - 17:50

Kim: