Via Frederikshavn en Sæby naar Voersa Havn - Reisverslag uit Sæby, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Via Frederikshavn en Sæby naar Voersa Havn - Reisverslag uit Sæby, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Via Frederikshavn en Sæby naar Voersa Havn

Blijf op de hoogte en volg Helma

09 Mei 2018 | Denemarken, Sæby

Woensdag 9 mei 2018

Jammer om de mooie camperlocatie vlak aan zee te moeten verlaten. Toch nog even het strand op om aangespoeld hout te jutten voor Jitske. Maar we moeten voort. Naar Frederikshavn waar Helma bij de plaatselijke VVV (i) een kaart van de Margrietroute door Denemarken wilde aanschaffen. We werden doorgestuurd naar een boekhandel in de binnenstad . Daar lag nog een exemplaar voor ons. Van de binnenstad hadden we wat meer verwacht. De mooie kerk kon ook niet bezichtigd worden ivm verbouwing . Op de terugtocht naar de parking liepen we via de enorme haven langs een antieke poort waarachter wij een enorme boot met helicopterdek enz, zagen. Op weg daar naar toe (nieuwsgierig geworden en op zoek naar mogelijk mooie foto’s) viel ons al op dat de werklieden ons raar aankeken. En bijna iedereen had een veiligheidshelm op. Vlak bij het schip werden we aangehouden. Er werd ons te verstaan gegeven dat ze van de bewaking waren tegen terrorisme, hun legitimatie werd onder onze neus gedrukt. We bevonden ons op verboden terrein . Top secret volgens de mannen; waarschijnlijk militair.... Teleurgesteld en wederom nagestaard door de werkmannen moesten we terug. Vervolgens twee adressen om een z.g. Splitser voor onze koelbox te kunnen aanschaffen. Winkel 1 had wel een nieuwe stroomkabel van 25 meter voor ons. Onze oude met die lengte deed het ook al niet meer :-(. De tweede winkel had wel een splitser, maar voordat we die aanschafte ontdeden we de camper van een “voorbeeld” om geen kat in de zak te kopen. Daarvoor moest de bank boven de watertank ontmanteld worden. Op een drukke parkeerplaats bij winkels. Maar alles paste uiteindelijk. Eigenlijk alles klaar voor alsnog mogelijk een overtocht naar Zweden. Maar eerst een slaapplek. Saeby leek wel wat. Een mooie oude stad met een gezellige haven. Nou echt niet. Op de camperplek allemaal boten, bouwmateriaal en troep. Wegwezen dus. Naar Voersa, want dat kregen we als voorstel op onze Campercontakt app van de NKC. En dat was een schot in de roos. Prima plaats, rustig en mooi uitzicht, natuurlijk weer op zee, dat zien we namelijk het allerliefst. Wel zonder een zandstrand aan deze Oostkust (te vergelijken met onze Waddenzee) . Toch kunnen we lekker wandelen naar een havenhoofd en zandbank voor de kust bij afgaand tij. Bij laag water stikt het van de mosselen, schelpen en stukjes wrakhout. Kortom weer een geslaagde dag!

• 10 Mei 2018 - 18:07

Eymert:

Weer een prachtig verslag en mooie foto,s. Heeft de camper de bui doorstaan? Zo ja, dan een prettige voortzetting van julliue reis.

• 11 Mei 2018 - 12:09

Mieke (v.h.) Barendregt:

Ha Helma en Martin,
    Ook al reageer ik niet op ieder verslag...ik lees ze met veel plezier en geniet van jullie belevenissen en de onderhoudende schrijfstijl van Martin!
    Heb het goed samen en hou het (binnen) droog! Groetjes, Mieke

• 11 Mei 2018 - 15:28

Helma:

Ha Mieke Wat leuk dat je meeleest , we vinden af en toe een reactie heel leuk maar verwachten het helemaal niet hoor, van niemand :-). En Ja Eymert de camper heeft het buitje doorstaan geen volle soepkommen dit keer maar het was ook maar een bui van een paar minuten

• 11 Mei 2018 - 15:32

Helma:

Zie dat de helft van mijn tekst mogelijk verdwenen is dus tik het nog een keer in vervolg: We wagen het er toch maar op. Vannacht om 0.30 uur vertrekken we vanaf Grenaa en varen dan in 4 1/2 uur naar Varberg in Zweden . Lieve groet Helma