Dag Denemarken, Hallo Zweden - Reisverslag uit Grenaa, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Dag Denemarken, Hallo Zweden - Reisverslag uit Grenaa, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Dag Denemarken, Hallo Zweden

Blijf op de hoogte en volg Helma

11 Mei 2018 | Denemarken, Grenaa

Vrijdag 11 mei 2018

We zijn er uit; we gaan verder op onze reis door Scandinavie. Op de boot van Grena naar Varberg in Zweden. Want de soepkommen in het kastje bleven droog. Maar eerst pakken we de Margrietroute weer op, want geloof het of niet: het is opnieuw schitterend weer. Vroeg wakker geworden, nog steeds niemand gezien om te betalen. Dus: gauw douchen, de stroomkabel oprollen, stoelen omdraaien en rijden maar! Ontbijten komt later wel. €20 bespaard. Buurman en Buurman benoemen dat met Ajeto!. Helaas waren we bij de boot wel heel veel geld kwijt. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper de kaarten. Maar wij beslissen nu pas en dan betaal je de hoofdprijs; een tegenvaller dus. De Margrietroute voerde langs een kasteel met heel veel historische gebouwen eromheen. Het bleek een Dansk Landbrugsmuseum in Estrup op vrijdag gratis toegang. Hadden we niets aan want we waren veel te vroeg. Even koffie op de parkeerplaats met een broodje van gisteren en het laatste plakje ham. Door maar weer door naar Grena, niet de snelle route maar over landelijke weggetjes langs enorme koolzaadvelden (geel). En bomen prachtig in bloesem. Wat is Denemarken toch overdreven nationalistisch. In dorpjes en stadjes aan beide zijden van de weg vaak om de tien meter de nationale vlag. Ook bij veel prive huizen trouwens. De Lidl verkocht ons behalve de noodzakelijke boodschappen ook een nieuwe koekenpan. Onze handige kampeerpan was ook handig thuis, dus daar hangt hij nog..... Omdat de boot vannacht om 01.00 uur vertrekt maken we er nog een vacantiedag van. De stad uit reden we nog langs een huis met een ons bekend tafereel : de big five en de Kilimanjaro waar we tijdens de safarietochten in Kenia, het geboorteland van onze kleinzoon zicht op hadden. En toch ook maar weer even aan een strand. En Helma kon het lonken niet laten, ze lonkte naar iedere steen. Maar ik had dat gauw in de gaten enz. (Liedje). Op de parkeerplek met zicht op de zee koken we ons laatste Deense avondmaal: Grønkål. Groene kool dus. Maar met worst! En dan naar de boot. Op tijd natuurlijk. Konden we nog even langs de oude vissershaven van Grena. Hele krakkemikkerige roestige bootjes met stinkende netten. En dan wachten in rij 10 op plek 2. Helma keek op haar nieuwe Ipad Nederland 1; een spannende serie. Gisteren trouwens ook live het songfestival gekeken. Nog een laatste kop thee en dan gaan we aan boord en is het zaterdag.

• 12 Mei 2018 - 11:43

Anja Cavalini:

Leuk om met jullie de reis te volgen. Heel veel plezier nog! Anja

• 12 Mei 2018 - 12:22

Henny:

Wat fijn dat het toch lukt. Het is jullie gegund. Een heel goede reis verder en geniet ervan.

• 12 Mei 2018 - 12:58

Margreet Voorsluijs :

Hallo hier Vinkeveen,
    Kwam dit dinsdag in Nieuwegein daar waren de buxus opgevreten door de rupsen. Op weg naar de voordeur liep ik door allemaal draden v. d. rups., ze lopen op de straat en tegen het huis. Waren ook binnen door de brievenbus.. Dinsdag gaat Dick mee naar huis om de boompjes eruit te halen en afvoeren.
    Stoer dat jullie verder gaan. Je heb alle tijd en geniet. Liefs Margreet.

• 12 Mei 2018 - 15:58

Jitske: