Donderdag 4 juni 2015 Tussen Lom en Gritli - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Donderdag 4 juni 2015 Tussen Lom en Gritli - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Donderdag 4 juni 2015 Tussen Lom en Gritli

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

06 Juni 2015 | Noorwegen, Stryn

Surprise: het was prachtig weer, dus kon het ontbijt buiten, voor de camper plaats vinden. Welgemoed richting Otta voor de geplande wandeling in een van de ruigste en meest oorspronkelijke gebergten van Noorwegen: Rondane. Maar eerst maar eens 2000 meter omhoog via een steile weg met heel veel haarspeldbochten. Boven aangekomen warm aangekleed aan de tocht begonnen. Via het bergdorp Hovringen, met 30 oorspronkelijke berghutten, op smalle paadjes nog hoger lopen. Al gauw stuitten wij op grote lagen sneeuw waar we met veel moeite doorkonden. Verder op ons pad stroompjes waar we langs of zelfs door moesten. Hoewel we volop genoten van de kale rotsen en uitgestrekte steenterrassen moesten we al gauw de voorgenomen tocht naar de Peer Gynt hytte staken. Er was zo vroeg in de zomer nog geen doorkomen aan. Dus dan maar weer met de camper 2 km in de tweede versnelling steil naar beneden richting Lom. Helma genoot hier met volle teugen van ……. In Lom, een vriendelijk bergdorpje aan de oever van het Ottavatnmeer gebruikten we de lunch op het plein voor de beroemde staafkerk uit de 12de eeuw. Met nog steeds prachtig weer vervolgden we de route via een slingerend omhooglopende weg naar Jutenheim. Steeds hoger, steeds kaler landschap, steeds meer sneeuw langs de weg en uiteindelijk een gesloten spoorboom. De man die de afsluiting bewaakte vertelde dat de weg sinds afgelopen maandag was gesloten vanwege (te) veel sneeuw. Er zat niets anders op dan de 35 km terug naar beneden te rijden en een nieuw reisplan op te stellen. Naar de bekende spectaculaire westkust dan maar waar het ook zeker mooi(er) weer zal zijn. Als slaapplek dachten we aan de omgeving van Gritli. Onderweg daar naar toe speurend naar een camping vonden we die in …… Geen idee waar we zijn. Maar we staan op een ruime camping met veel te huren hutten en we zien verder een tent met drie mensen. Verder geen beheerder of wat te zien. Wel een sanitair gebouw met ruime toiletten en warme douches. Mooi zat en morgen naar Maloy aan de kust naar de camping van Sander en Jitske bij de vuurtoren .