Vrijdag 5 juni 2015 Faerestrand - Reisverslag uit Kalvåg, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Vrijdag 5 juni 2015 Faerestrand - Reisverslag uit Kalvåg, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Vrijdag 5 juni 2015 Faerestrand

06 Juni 2015 | Noorwegen, Kalvåg

Op de camping nog steeds geen beheerder te zien. Helemaal gratis dus inclusief de heerlijk warme douche. Voor ons doen heel vroeg (8 uur) vertrokken we met prachtig weer richting Maloy. De weg (Strynefjell) is prachtig. Veel watervallen, stroomversnellingen en hogerop in de bergen bij Gritli heel veel sneeuw. We rijden inmiddels al meer dan 3000 km, maar dat is in Scandinavië echt geen straf. Zoveel moois te zien! Behalve dan in de kilometers lange tunnels waar we door moesten. Vaak heel smal en sober verlicht. De bijrijder had het er wat moeilijk mee. Hetzelfde bij de afdalingen, inclusief de bochten. Maar de wisselende panorama’s maakten veel goed. Bergen en dorpjes langs het glasheldere water vragen om mooie foto’s. In Maloy eerst bij Remy boodschappen gedaan en daar de oude bekende zakken gesorteerde chocolade enz. (Bridge, voorheen Non Stop) gevonden. Maloy zelf was niet bijzonder. Veel visverwerkende industrie in lelijke panden. Wel bood de stad ons de gelegenheid op een daartoe speciaal gereserveerde plek onze vuilwatertank en het toilet te legen. Hierna gauw doorrijden dus maar naar de Kannesteinen Rots. Over een kilometerslange eenbaanspad (bij tegenliggers moest er een achteruit naar een uitwijkstrook) naar een rots die er uitziet als een klokhuis van een appel. Hier komen jaarlijks veel toeristen op af. Wij nu dus ook. Onze Jitske en Sander waren tijdens hun Noorwegenreis een paar jaar geleden lyrisch over een kampeerplek onder de vuurtoren in Faerestrand. Wij daar dus ook naar toe over een zo mogelijk nog smaller weggetje. We kwamen aan bij een parkeerplek voor 8 auto’s. Verder rijden kon niet; dit was het einde van de weg. De kampeerplek bleek dus een parkeerplek. Niks geen camping. En de vuurtoren stond er, maar jaren geleden gestopt met schijnen. Ik ben er naartoe geklommen langs een rotspad met als bescherming een hekwerk om niet meters naar beneden te storten. Helaas was het hekwerk verroest en je er aan vasthouden hield het risico in dat je het hek zomaar in je hand mee kon nemen. Met gevaar voor eigen leven dus op de vuurtoren met een prachtig zicht over aan de ene kant de Atlantische Oceaan en aan de andere kant het Fjord. We slapen vannacht helemaal alleen aan dat mooie fjord. Toch een geweldige privéplek Jitske en Sander…….