Solbakken (wintersport)camping - Reisverslag uit Bardu, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Solbakken (wintersport)camping - Reisverslag uit Bardu, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Solbakken (wintersport)camping

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

24 Mei 2012 | Noorwegen, Bardu

24 mei 2012 (Martin)
Een voor ons heel vreemd verschijnsel zo hoog in Noorwegen is het 24 uur lang nooit donker worden. Het is dan ook zonder klokje moeilijk in te schatten wat de precieze tijd is. Je zit midden in de nacht (half een)nog rustig te lezen. Als je dan toch wilt slapen is het zaak alles goed donker te maken. Extra hulpstukken zijn dan ook toegevoegd aan de reguliere verduisteringen in de camper. Consequentie van het laat gaan slapen is dat ’s-morgensvroeg het opstaan ietwat problematisch is geworden. Ongebruikelijk laat starten we momenteel dan ook de dagen.
Zo was het vandaag al bijna 12 uur voordat de camper de voorgenomen tocht naar de Lofoten inzette. Wel waren de watervoorzieningen vol, de leefruimte schoon en opgeruimd en de boodschappen gedaan. Dankzij Jitske realiseerden we ons tijdig dat Pinksteren naderde. Ongewis of supermarkten al dan niet open zijn tijdens deze feestdagen is het meest noodzakelijke “in huis”.
Bij het vertrek uit Tromso goot het weer eens (geen kabelbaan dus!), maar al gauw verbeterde het weer enigszins. Wel was en is het zwaarbewolkt. Hoog in de bergen bij een verlaten Samen-dorpje hebben we geluncht. Heerlijk vers brood met verse besuikerde aardbeien uit Noorwegen. Het dorpje bestond uit een specifieke Samentent (een soort wigwam), een aantal nog van doeken te voorziene andere tenten en een vuurplaats. In de echte zomer proberen de Samen hier wat geld te verdienen met snacks en drank. Ook zijn er dan festivals (volgens de opgehangen posters) met muziek en dans. Maar wij moesten het dus doen met de aardbeitjes.
We staan inmiddels halverwege een berg op de Solbakken Camping in het gehucht Bardu. Onderweg nl weinig of geen mogelijkheden gezien om vrij te kamperen. Dan maar 180 kronen betalen en gebruik maken van wc en douche en keuken. Vooral het laatste; want Helma gaat vis bakken en daar moet je in de camper niet aan denken. Ik neem een schnitzel. Verder bieten met puree for today. Hoeree,hoeree!!