Mooi Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Mooi Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Mooi Tromso

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

23 Mei 2012 | Noorwegen, Tromsø

Om 8 uur naar buiten kijkend is het opnieuw mooi. Een heerlijke douche en dan lopend de stad in. Gisteren had Helma al wat voorwerk gedaan om vanaf de camping al een stuk de Tromsobrua op te lopen. De route is dus al bekend. Maar daarom niet minder steil. De eerste stop is nog voor de brug: de Ishavkatedralen; de IJszeekathedraal die qua vorm verwijst naar een Samen-tent en qua kleur naar een gletsjer. Lopend over de hoge, lange brug zien we de mooie studentenstad al liggen. Heel veel jonge mensen hier dus en heel veel eethuisjes en kroegjes. Maar ook musea en andere mooie gebouwen. Wij kiezen voor het Polarmuseet, het Polarmuseum. Hier een keur aan foto’s, video’s en taferelen over de vangst van beren en andere dieren die hier voorkomen. Veel berenvachten en opgezette beren. In het gastenboek kon ik het niet laten enige vermanende woorden tot de dieronvriendelijke Noren te richten. Tegen de zin van Helma overigens. “Kan je niet maken”. Echt wel.
Ook even wezen kijken bij het Halogaland Teater waar Fabian een tijd werkzaam was. Was helaas gesloten. In de Polaria (een museum over de walvisvaart) even rondgeneusd tussen de mogelijke geschenken voor thuis. Dan in een restaurant drie hoog voor het raam een heerlijk broodje met lekkere Noorse koffie in de zon. Uiteraard ook nog verschillende souvenirshops ingeweest; altijd moeilijk. Nu moe maar tevreden terug op de camping (iets omgelopen; de weg kwijt).
Morgen bij mooi weer eerst nog even omhoog met de Fjellheisen, de kabelbaan. In een cabine ga je dan vreselijk hoog een berg op. Weliswaar ligt daar volop sneeuw, maar het uitzicht over Tromso moet geweldig zijn.

• 24 Mei 2012 - 13:28

Marijke Veenendaal:

Negen!!! verslagen van jullie reis achter elkaar gelezen. Wat hebben jullie al veel beleefd. Ik benijd jullie niet, op sommige momenten lijkt het wel een overlevingtocht. Maar het is ook geweldig zo'n mooie en avontuurlijke reis te maken.
    Geluk dat jullie een goed vervoermiddel hebben, waar je van op aan kunt, je moet er niet aan denken dat je onderweg met pech komt te staan. En bent dan overgeleverd aan de Noormannen, het zijn per slot de Vikingen van vroeger.
    O ja, Martin, ik heb Jose doorgegeven van jullie reisverslag en ook zij vindt het leuk om jullie op deze reis te volgen.
    Heel veel plezier verder en voor af en toe: Sterkte.