11 mei op de grens van Finland - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu 11 mei op de grens van Finland - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

11 mei op de grens van Finland

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

11 Mei 2012 | Zweden, Haparanda

Vanmorgen vertrokken uit Javre. Niet vanaf de oorspronkelijke plek bij de VVV, maar op een veel mooiere plek vlak bij de zee aan de overkant van de weg. Tijdens een wandeling daarheen ontdekte ik deze plek incl sanitair (nou ja...).De ondergaande zon gaf prachtige beelden weer. Omdat mijn keel steeds rauwer gaat voelen bleef ik dit keer tot bijna 9 uur in bed. Helma lukt dat nooit; ook nu weer was ze tijdig in de weer met een grote stapel routekaarten en beschrijvingen van de omgeving. Onderweg zag het landschap er steeds ruiger uit. Mistig en af en toe daardoor wat regen. De eerste stop was in een kerkestad,Gammelestade, een soort openluchtmuseum met goed bewaarde huisjes langs smalle straatjes. Mensen zaten vroeger alleen maar in die huisjes rond zondag wanneer er een kerkdienst was. Men kwam nl uit de hele omgeving naar deze kerk. Het is uniek, werelderfgoed van de Unesco. Helaas was niet alleen de kerk bezet (uitvaartdienst), maar ook alles nog gesloten. Er lagen grote hopen sneeuw. Verder naar de grens met Finland dus maar. Ikea recht voor ons. Mogen we in Zweden niet missen. Het is een hele grote Ikea, maar veel lijkt op onze Ikea's. wel soms wat rare lampen en spullen die bij ons alweer zijn verdwenen uit de schappen.
Een overnachtingsadresje gevonden in een boek, maar HET adresje zelf helaas niet. De Tomtom ziet de satalieten niet meer. Dan maar gevraagd. Maar veel mensen spreken alleen Zweeds en dat is onmogelijk te begrijpen. Uiteindelijk bleken we 10 km te ver te zijn doorgereden. Alsnog gevonden. Een soort Siberie op het puntje van Zweden uitkijkend op de Botnische Golf. Maar...... Er is weliswaar niemand te vinden bij de camperplek aan de haven, maar een deur verschaft toegang tot een heerlijk warm huis met keuken, douche en zelfs een sauna. In een envelopje moet je geloof ik 100 kronen doen en dan mag je alles gebruiken. Denken en doen we. Dus zitten we nu binnen, hebben verbinding; wat wil je nog meer.