10 mei 2012 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu 10 mei 2012 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

10 mei 2012

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

10 Mei 2012 | Zweden, Umeå

*10 mei 2012 (Martin)
.Na een hele dag constant regen valt het niet mee om de goede sfeer er in te houden. En je zit binnen op elkaars lip. Spanningen die ook letterlijk pas verdwenen na het diner. Zuurkool met worstjes. Achteraf niet zo verstandig met een na 17.00 uur gesloten toilet. Immers een plas kan/mag in het campertoilet, voor de grotere sanitaire gebeurtenissen zijn we toch echt aangewezen op “buiten”. Voor echte noodgevallen ligt weliswaar een noodscenario gereed, maar details hierover zijn te privé en slechts bij intimitie bekend. Mijn “spanning” was over na het bezoek aan een gevonden ruimte midden op een plein in de stad waar je voor 5 kronen “helemaal tot jezelf kon komen”. Zweedse zuurkool blijkt echter hardnekkig, dus werd het alsnog een onrustige nacht.
De volgende morgen was het goddank droog. Na het ontbijt toch maar weer eens de stad in. Onderweg bleek een winkelcentrum open met een hele batterij wc’s; ook voor 5 kronen. Later die ochtend terug met Helma; zij zocht (heel verstandig) een andere ruimte uit.
Laat er hier ook een McDonald’s zijn. Kon onze site weer aangevuld; zelfs met foto’s van Helma. De VVV stuurde ons met een handvol folders door naar de Boka voor kaarten van Finland die wij in Nederland niet konden vinden. Om 12 uur precies op pad naar de volgende bestemming: Javre. Hoe hoger we in Zweden komen hoe meer sneeuw er langs de wegen en in de bossen nog ligt. Het landschap is veranderd; veel vlakker en ruiger. Onderweg “rookt ”het gras langs de wegen vaak; mistig. Dat komt omdat het gras maar net onder de sneeuw en ijs uit is. De koude komt de grond uit. Meren zijn vaak nog gedeeltelijk bevroren.
En het begint zowaar weer te regenen. Gelukkig niet lang. Er is af en toe weer voorzichtig de vertrouwde zon. We zijn inmiddels aangekomen in Javre. We blijven deze nacht naast het VVV en de ICA-winkel (met broodjes worst!) en vlak bij de zee (aan de overkant van de weg). Het sanitair is uitgebreid en binnen 20 meter te bereiken. Het wordt vast een rustige nacht.