Vrijdag 12 juni 2015 Holtsas - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Vrijdag 12 juni 2015 Holtsas - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Vrijdag 12 juni 2015 Holtsas

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 Juni 2015 | Noorwegen, Notodden

Rjukan was nog lang niet afgewerkt. Eerst met een gondel (Krossobanen)naar de voet van de Hardangervidda. Dat deden we samen met een echtpaar dat ook de nacht in onze buurt had doorgebracht. Boven in een restaurantje samen wat koffie gedronken en toen bleek dat Bob jarenlang als bouwkundige bij de gemeente Nieuwegein had gewerkt. Hij kende zelfs Eijmert van der Zijden van vroeger; heel apart allemaal! Zij wandelden boven verder, maar wij moesten nog naar het Noors Industrie Werken Museum, dat gevestigd is in de historische waterkracht centrale. Bij het maken van waterkracht kwam als bijproduct Zwaar Water vrij. In de tweede wereldoorlog wilde Hitler dit gebruiken om een atoombom (of meer) te maken. Dappere Noren wisten de productie te saboteren met gevaar voor eigen leven. Op internet is heel veel hierover te vinden, maar wij hebben genoten van video’s en andere informatie hierover. Ondanks dat wij hiervoor heel ver en heel erg omhoog (en omlaag) moesten lopen om het gebouw op de berg te kunnen binnengaan. De camper was later hetzelfde lot beschoren met als bijkomend euvel dat er steil omhoog geen tegenliggers mochten zijn. Altijd heel spannend voor Helma die zich daar vooraf al heel zenuwachtig over maakt. Vervolgens op weg naar het Telemarkenkanaal. Ik moet nog wel even vermelden dat het vandaag, evenals gisteren weer prachtig weer was. In Heddal een hele grote staafkerk bezocht. Tot onze verrassing waren we hier al eens geweest in 2010. Toen konden we echter niet naar binnen vanwege een trouwerij; nu kon het wel en het was prachtig (zie de foto’s). In Holtsas vonden we een camping (Lystang Camping) en hier sprak de baas (Pabe Sipkema) goed Nederlands. We staan beneden aan een groot meer en de toiletten zijn boven; zeker 4 minuten omhoog. Mooi maar ……..

• 13 Juni 2015 - 08:38

Eijmert:

Leuk reisverslag weer.Ik hoop alleen dat je verder geen bekende van mij tegenkomt , nu is het een bouwkundige , de volgende is wellicht iets heel anders.
    groeten en tot gauw weer
    eymert en Jenny