Dinsdag 2 juni 2015 Roros (/ door 1ste o) - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Dinsdag 2 juni 2015 Roros (/ door 1ste o) - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Dinsdag 2 juni 2015 Roros (/ door 1ste o)

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

02 Juni 2015 | Noorwegen, Røros

Het was droog en af en toe zelfs een zonnetje. Na wassen en eten (brood van zaterdag!!) met camping-Sylvie uitgebreid andere campings en alternatieve routes naar Roros besproken. Aan de balie verkocht ze kettingen door een plaatselijke kunstenares gemaakt van ondermeer elandenkeutels. Bij het douchen de kettingen wel even af doen..... Ook bracht ze ons naar een grote visvijver waar aan de rivier teleurgestelde vissers alsnog makkelijk een zalmforel aan de haak kunnen slaan.Omdat vuil water lozen op de camping niet mogelijk was, dit uiteindelijk boven een gemeentelijke put op een plein bij een supermarkt gedaan. Goed mikken. De aangeraden alternatieve route bleek meteen al een voltreffer. Na 10 km twee rendieren vlak naast de auto en 5 km verder een schuimende en luidruchtige stroomversnelling. Weer 30 km verder hield het asfalt op en moesten we soms hobbel-de-bobbel verder rijden op een zandweg. Snelheid aanpassen dus en kuilen zoveel mogelijk vermijden. Dit zo’n 50 km lang. Aan beide zijden van de weg was het erg mooi, maar daar heeft Helma voornamelijk van kunnen genieten. Weer op een normale weg reden we langs Samendorpjes (Samen zijn Lappen die in heel Noord Scandinavie een eigen vok zijn met een eigen parlement) en veel skigebieden die nu natuurlijk uitgestorven waren. Na de lunch (heerlijke broodjes) op weg naar Noorwegen en om precies te zijn: Roros. En daar was de regen, en daar was de storm! Roros is een typisch mijnstadje waar 300 jaar geleden koper werd ontdekt. In 1972 is men gestopt met de exploitatie van de kopermijnen, maar veel historisch gebouwen zijn nog te bewonderen in het centrum. Unesco werelderfgoed! De oorspronkelijke smelterij is nu een museum, maar wij kwamen vlak voor sluitingstijd aan de deur, dus helaas. En de opvallende stenen kerk uit 1784 was gesloten. En het stormde in de smalle straatjes, dus gauw een warm overdekt winkelcentrum ingedoken om warm te worden. Tijdens het laatste stukje rijden naar de camping getankt en daar lagen ze: de Pulse. De warme grillworsten op een warm broodje…… Dat is ook Noorwegen!!! We staan nu op de Haanesetcamping en het is koud, het regent en het stormt. En morgen?