Koeien op hol - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Koeien op hol - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Koeien op hol

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

03 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

3 juni 2012 (Martin)
Vanaf de camping (beheerder Jaap zwaaide ons uit) is het een paar honderd meter naar de veerboot van Hofles naar Lund. Aanvankelijk wat druilerig, maar gaande de rit klaarde het op en kwam de zon waarmaken wat de dag (zondag) suggereert. Maximaal toch maar mooi 17 graden. Mijn maten van het shantykoor Windstilte waren in Dordrecht bij het festival Dordt in Stoom. Even met mijn Eijmert gebeld over de stand van zaken daar. En natuurlijk van de diverse update-telefoontjes van de kinderen genoten. In Namsos gingen we op zoek naar een plek waar wij jaren geleden prachtige stukken drijfhout scoorden. Helaas had ook hier de tijd niet stilgestaan en was er op “onze” plek een groot modern parkeerterrein verrezen. Omdat het zondag was leek het verder helemaal uitgestorven. Voort dus maar naar Steinkjer, de finishplaats van de prachtige weg Fv 17: de Kystriksveien. Ook hier zondag en hoewel nog even geprobeerd: ook de Informatie was gesloten. Dan door naar Trondheim via weg 755. Deze weg doet nauwelijks onder voor de Fv 17. Onderweg zagen we het landschap van ruw en ruig langsaam overgaan naar meer gecultiveerd landschap met nette velden met opkomende gewassen en langs de wegen mooie bloemen. We weken even van de weg af voor een mooi wit kerkje. Ternauwernood ontsnapten we aan een gezamenlijke aanval van een tweetal runderen op de vlucht. Terwijl een wanhopige boerin probeerde de beesten af te stoppen zagen die een ontsnappingsmogelijkheid langs onze camper. Zonder enige schroom opende ik echter resoluut het portier teneinde dit gat te dichten. Ondanks deze niet geheel gevaarloze heldendaad gingen de ontsnapten er alsnog vandoor. De afloop is onbekend en ook op de lokale zenders is hierover volgens ons nooit gerept.
Vlak na een overtocht met een veerboot een schitterend plekje gevonden op de Flakk-camping 10 km voor Trondheim. Morgen deze stad bezoeken.