Zuidwaards langs de kust - Reisverslag uit Brusand, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Zuidwaards langs de kust - Reisverslag uit Brusand, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Zuidwaards langs de kust

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

08 Juni 2012 | Noorwegen, Brusand

8 juni 2012 (Helma)

Met een nog steeds stralende zon werden we wakker. Dat beloofde wat met twee flinke tochten met veerboten in het vooruitzicht.
De zomer kleren waren de afgelopen weken in alle hoeken en gaten van de camper weggestopt als overbodige ballast. Vanmorgen besloot ik het dan toch te wagen. Uit een van de hoeken een witte broek en dito T-shirt gehaald en daar nog iets overheen bij gezocht. Ik geef het toe wel gewaagd maar toch….ook nog eens voor het eerst in deze vakantie de stevige wandelschoenen verruild voor witte gympies. We gingen vol goede moed op weg naar Brusand via Stavanger. De eerste veerboot lag al klaar voor vertrek. Alleen daarvoor ook al een hele lange rij wachtende auto`s, vrachtwagens en campers.
Altijd spannend of we er nog bij kunnen.. en jawel dat lukte ook. Gauw in ons zomergoed het zonnendek op om nog te proberen voor thuiskomst een bruinig tintje te krijgen. En natuurlijk ook om een paar foto`s in ons zomergoed met behulp van afstandsbediening te maken. De eerste foto bleek Martin geen hoofd te hebben op de tweede foto was alleen Martin zijn buik maar te zien en bij de derde poging leek ik wel zwanger dus deze halen de website niet.
Dus maar weer snel genieten van de prachtige zeegezichten en de kleine eilandjes die we passeerde waar ook nog hier en daar bewoning was te zien.

De rit na de boottocht toonde ons weer een bijzonder landschap. Veel grasland “bestrooid” met keien tussen rotspartijen en inhammen waar de zee weer toegang had. Op het grasland dat in vakken verdeeld was met gestapelde keien als muurtjes. (leek een beetje op Iers/Schots landschap dat ik, helaas, alleen van plaatjes ken) grazende schapen, altijd erg leuk om naar te kijken vooral nu er veel pasgeborene om hun moeder heen liepen te dartelen. We zagen intussen de donkere luchten al op ons afkomen en kort daarop begon het hard te regenen dat hield niet meer op deze dag.
De tweede overtocht met de veerboot zijn we maar op het benedendek binnen in ons campertje gebleven om te lunchen. Nu over de weg de rest van de tocht via ontelbare bruggen en tunnels onder water door, kwamen we aan in Stavanger. In de stromende regen toch nog geprobeerd weer wat van het stadje te zien, maar ondanks de prachtige historische witte houten huizen, de kleurrijke omhoog- en omlaaggaande winkelstraatjes en de levendige haven was het met dit weer toch minder aantrekkelijk om hier nog langer door te brengen; jammer.
Het thuisfront in Harderwijk was ons nu ook erg aan het stimuleren maar eens op huis aan te gaan. Het was nu zo langzamerhand wel mooi genoeg geweest werd ons fijntjes meegedeeld.
Dus na het verregende bezoek aan Stavanger nu maar op zoek naar een overnachtingsplek. Onderweg hadden we van mede camperaars gehoord dat er in de duinen vak aan zee bij Brusand een mooie camperplek was. Daar zijn we nu dus ook aangekomen. Even in de regen naar het strand gewandeld. Waar ondanks het slechte weer toch nog surfers fanatiek bezig waren. Hierna weer geprobeerd internet van de camping aan de praat te krijgen maar helaas ondanks mooie beloften lukt dat ook nu weer niet. Dan maar plannen maken voor het resterend deel van de vakantie. Gaan we met de boot vanuit Kristiansand naar Hirtshals of houden we ons aan het oorspronkelijke plan en vervolmaken we het bereizen van de hele kustlijn van Noorwegen en Zweden en nemen we geen Ferry’s.