Kou, regen en sneeuw in Burfjord - Reisverslag uit Burfjord, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Kou, regen en sneeuw in Burfjord - Reisverslag uit Burfjord, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Kou, regen en sneeuw in Burfjord

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

21 Mei 2012 | Noorwegen, Burfjord

21 mei 2012 (Martin)
Nog steeds regent en sneeuwt het hevig aan het water van het vissersdorpje Forsol. Na het ontbijt gelijk maar 8,7 km verder naar een redelijk grote stad Hammerfest. Daar eerst op zoek naar een wc. Meestal tref je die aan in de supermarkten. Een hele grote Rema kwam als eerste uit de bus; waren ze nog aan het afbouwen. Aan de overkant een Coöp. We mochten naar binnen, maar er was geen stroom en dus winkelden we in het donker. En wat vervelender was: er was geen wc. Verderop in de stad hadden we meer geluk. We konden kiezen. Maar verder sneeuwde het zo hard dat we alle geplande bezoeken aan de vele bezienswaardigheden in deze historische stad maar aan ons voorbij hebben laten gaan. Bij het verlaten van de stad gelijk vol op de rem; lopen er rendieren midden op de weg. In deze streek zijn de rendieren behalve broodmager (zware winter gehad!) ook nog eens licht van kleur. En dan zie je ze in de sneeuw niet zo goed. Het slechte weer hield aan. Een nieuwe slaapplek zoeken na 257 km viel voor de donder nog niet mee. Veel campings waren nog gesloten en sommige camperplekken voldeden niet aan onze eisen (Helma: te gevaarlijk, Martin: geen sanitaire voorzieningen. De 5de poging was raak. Burfjord. Hoewel; de weg ernaar toe was heel erg steil zodat Helma dit traject ondanks het slechte weer lopend aflegde. En er was wel een wc, maar niet te gebruiken volgens een niet te verstane Noor omdat het water nog niet was aangesloten vanwege de winter. Volgens mij zei hij ook nog dat we maar beter naar Grand Canaria of zoiets konden gaan voor zon. Maar we waren het zat, dus bleven we staan. We kregen wel stroom, dus ons minuscule kacheltje kon voor iets warmte zorgen. Overigens heb ik de wc gewoon gebruikt. Water haalde ik met een emmer aan een lang touw uit het fjord. We hebben toch maar 15 euro (ik had geen kronen!) in een envelop en in een brievenbus gedaan voor de eigenaar van dit natte koude plekje.