Verslag van twee laatste dagen in Noorwegen. - Reisverslag uit Larvik, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Verslag van twee laatste dagen in Noorwegen. - Reisverslag uit Larvik, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Verslag van twee laatste dagen in Noorwegen.

Blijf op de hoogte en volg Helma

28 Mei 2018 | Noorwegen, Larvik

Zondag 27 mei 2018 (en maandag 28 mei 2018)

De sluizen

De camperplaats in Lunde heeft veel plaatsen, maar er zijn er maar vier bezet. Wel lekker, want nu was er alle tijd voor een heerlijke douche. Natuurlijk koffie buiten op “ons terras”. Op naar een spektakel waar op authentieke wijze een monumentaal schip van laag naar hoog wordt gevaren. In totaal moet er in het Telemarkskanal maar liefst 72 meter worden overwonnen. Daarvoor moeten 17 sluizen worden gepasseerd. Wij volgden vanaf de kant in Kviteseid het m.s. Hendrik Ibsen dat daar door achtereenvolgens 6 sluizen voer. Twee studenten openden en sloten uitsluitend handmatig de sluisdeuren. En dat was zwaar werk. Het jonge meisje kreeg het gaande de actie zichtbaar steeds moeilijker, maar ze gaf niet op. Na een drie kwartier kon de Hendrik Ibsen met aan boord een twintig toeristen doorvaren naar volgende sluizen. Wij gingen op weg naar een facebookvriendin van Helma die ons had uitgenodigd in haar woning aan het Nissedal. De locatie die was aangegeven, Fjone, werd door onze TomTom niet gekend. Dan maar een plaats in de buurt. Wij vonden uiteindelijk op de kaart iets en gingen op pad. Twee uur rijden minstens. Onderweg had Helma al haar twijfels over de route, maar ik vertrouwde blind op Truus van de TomTom. Fout!! Pas vlak bij de ingetoetste bestemming moest ik toegeven dat het goed fout zat. Een nieuwe naam op de kaart opgezocht met de kennis dat er een veerboot vlakbij Fjone moest zijn. En zelfs een beroemde kabelveerboot; de allerkleinste van Noorwegen. Nou maar hopen dat onze camper erop paste. De plaats Vic moest de correcte zijn. Wel even gemaild naar de Facebookvriendin dat het wat later werd. Nou ja; veel later! We hoorden dat de veerboot eens per uur de Nisse overvoer. Hopen dat we op tijd zijn...... Tien minuten voor vertrek stonden we verhit aan het water. En we pasten precies. De pontbaas bleek een Nederlander dus konden we onderweg nog gezellig wat over de omgeving horen. Voorzichtig de wal op en vijf minuten later hadden we het huis gevonden. We mochten naast de grote schuur gaan staan en daar ook overnachten. We werden heel gastvrij ontvangen door de bewoners van Nederlandse oorsprong met koffie en later bier en schipperbitter. De bbq ging aan en lekker buiten in de tuin met zicht op de Nisse lieten we het ons heerlijk smaken en was het bijzonder gezellig. Zo onder in Noorwegen is het al wat eerder donker. Het slapen zal vast prima lukken, mede door een laatste drankje van de gastheer: 58 procent.........

Maandag 28 mei 2018

Terug

We hebben besloten Noorwegen te verlaten. Wat we wilden zien hebben we gezien. En nog veel meer. Het thuis begint te trekken. Dus een plek op de boot naar Hirshals in Denemarken geboekt voor dinsdag 29 mei om 8 uur. Dat betekent dat we naar Larvik moeten afreizen. Een dikke twee uur rijden. De gastheer had ‘s-morgens voor een heerlijk bakje koffie gezorgd voordat we vertrokken. We genoten van de prachtige natuur rond de Nisse. We waanden ons in zuidelijke gebieden van Frankrijk, spanje of Griekenland. Zeker komen we hier terug en nemen meer tijd om te genieten. Op de verdere route ligt een mooi plaatsje Kragerø. Hier waren wij eerder met veel plezier geweest dus wilden we er nog eens rondkijken. Het weer is inmiddels verslechterd en er valt af en toe zelfs een buitje. En dan komt het stadje toch minder mooi over. Wel even door de winkelstraatjes gebanjerd, maar na een uurtje weer de weg naar Larvik gezocht. Ook hier onderweg veel wegomleggingen wegens werkzaamheden, dus wist de TomTom het al heel snel niet meer. Ook van de nieuwe tunnels had Truus nog nooit gehoord. Tijd voor een nieuwe TomTom want op onze oude passen alle gegevens niet meer (info van Truus zelf). Want wat gebeurde er en wat kostte dat. We gingen verkeerd, moesten terugrijden en passeerden twee maal de tolpoortjes: kassa voor Noorwegen. Natuurlijk vonden we uiteindelijk een camperplek aan de havenpromenade. Maar het regent,dus niet de stad in maar een verslag typen en foto’s selecteren. En dan is het ook nog eens ongewis of de verzending ditmaal gaat lukken en jullie het verslag op tijd binnen krijgen.

• 29 Mei 2018 - 09:20

Margreet Voorsluijs :

Prachtig, prachtige foto's en verhalen. Dankjewel dat wij met jullie mee zijn geweest, wij hebben genoten.
    Weet jullie al ongeveer thuis te zijn. Veilige thuis reis.
    Liefs Dick en Margreet.

• 29 Mei 2018 - 10:21

Nathalie En Albert:

Nogmaals dank voor jullie bezoek, het was ontzettend gezellig! De regen is weer vertrokken en de zon hebben we terug. Goede reis naar huis!

• 30 Mei 2018 - 19:17

Mieke:

Dit was volop meegenieten! Goede thuisreis!