Vogeleiland Runde - Reisverslag uit Runde, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Vogeleiland Runde - Reisverslag uit Runde, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Vogeleiland Runde

Blijf op de hoogte en volg Helma

21 Mei 2018 | Noorwegen, Runde

Maandag 21 mei 2018

Ook Ålesund viert twee Pinksterdagen en houdt de winkeldeuren hermetisch gesloten. Dat ontdekten we wandelend door de stad en langs de haven. Er waren al wel toeristen uit verschillende landen. We zijn opnieuw verbijsterd over het weer. Nooit eerder hebben we het bij bezoeken aan de Noordelijke landen zo ontzettend goed getroffen. Alleen maar mooi weer en de lange broek kan opnieuw in de kast blijven. Op de wegen is het merkbaar dat de Noren er op hun vrije dagen ook op uit trekken. De veerboot die ons meer in de richting van ons gestelde einddoel van de dag moest brengen zat behoorlijk vol met vrolijke, zonnig gekleden families. Het eiland Runde, bekend om zijn honderdduizenden vogels was ons door dochter Jitske met klem aangeraden. Over de route er naar toe had zij geen mededelingen verstrekt. Welnu; hele smalle kronkelige weggetjes, lange op- en aflopende bruggetjes met een rijbaan waardoor het gokken is of er van de andere kant ook iets komt. Zo ja; wie gaat er achteruit om ruim baan te maken. Op de eenbaansweggetjes waren op sommige plekken  gelukkig uitwijkruimtes om te passeren. Op het einde van het eiland is een camping, de enige camping. De vriendelijke campingbaas meldde dat het nogal hard waaide. Dat merkten we zelf ook want je kon nauwelijks op de been blijven. Maar we konden moeilijk terug, dus een plek hoog boven, maar wel aan het water gevonden. Runde is bekend om het vogelspotten. Aan verschillende kanten van het eiland kunnen diverse soorten vogels geobserveerd worden. Je moet er wel heel hoog de bergen voor in. Over gravel, grote keien en af en toe een vlonder loopt het wel heel stijl omhoog. Denk aan de Cauberg in Valkenburg en doe dit maal drie en soms zelfs vier. En het was warm!!! We hebben een lange tocht van twee uur gedaan. En wilden in de avond weer naar boven om de papagaaienduikers te kunnen zien. Maar hier werkt de knie van Helma en de conditie van mij niet aan mee. Wij moesten helaas ditmaal verzaken: veel te zwaar!!! Maar we hebben op onze tocht mooie vogels gezien en zelfs zijn we aangevallen door een bezorgd ouderpaar die kennelijk het nest beschermde. Geen papagaaienduikers dus maar we hebben de plaatjes ervan. En we hebben prachtige foto’s kunnen maken op onze tocht.

Helma genoot wederom van het tweede stuk vis, ik van een tweede karbonaat. Want ja; winkels dicht. SORRY: omdat er op veel plekken geen wifi is komen sommige verslagen te laat of geklusterd bij jullie binnen. Helaas.....

• 22 Mei 2018 - 08:46

Anja Cavalini:

Wast een leuk verslag met mooie foto's. Het leest als een spannend boek.
    Nog heel veel plezier. Liefs, Anja

• 22 Mei 2018 - 09:11

Jitske:

Wat jammer dat jullie de top niet behaald hebben.
    We hadden op een foto van Helma gehoopt boven op een cliff.
    Zo mooi daar!
    Geniet ervan!