Ålesund 2008 / 2018 - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Ålesund 2008 / 2018 - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Ålesund 2008 / 2018

Blijf op de hoogte en volg Helma

20 Mei 2018 | Noorwegen, Ålesund

Zondag 20 mei 2018

De veerboot ligt al op ons te wachten als we kant en klaar voor vertrek de kade oprijden. De weg aan de andere kant van het water loopt richting Ålesund en dat doet ons terugdenken aan 10 jaar geleden toen wij met onze mooie toyota die mooie stad bezochten. Precies tien jaar geleden namen we daar de beslissing een camper aan te schaffen. Het was destijds een klere stuk rijden en dat zelfde stuk die zelfde dag ook weer terug. Dat kon dus beter vonden wij. Ålesund is de grootste vissershaven van Noorwegen en vooral bij toeristen bekend om de sobere variant van de Jugendstil. De stad was in 1904 volledig afgebrand maar dankzij internationale hulp van met name ook de Duitse keizer Wilhelm ll weer opnieuw opgebouwd. Prachtige gevels in verschillende kleuren zijn er ook te zien aan het fjord. Het is ook in Noorwegen Pinksteren en dus is alles gesloten. Wel is het druk in de stad want een enorm cruiseschip heeft massa’s mensen uitgebraakt. Onze camper staat op een plek 80 cm van het fjord. Zittend op de bestuurdersplaats zie je voor je alleen water. Je waant je op een schip in volle zee. Helma stooft een derde deel van het enorme stuk vis van onze Deutsche Freund van gisteren. Ik houd het op een forse karbonaat. Met een restje spruiten van de vorige dag. Het is even behelpen als de winkels dicht zijn. Ook behelpen was de start van de nacht. Een stomdronken Noorse vrouw galmde urenlang de grootste onzin (denk ik, want ik kan het toch niet verstaan). Maar uiteindelijk nam het klotsen van het water het van haar over en kon er worden geslapen.