Ontmoeting Noordzee met Oostzee - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Ontmoeting Noordzee met Oostzee - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Ontmoeting Noordzee met Oostzee

Blijf op de hoogte en volg Helma

08 Mei 2018 | Denemarken, Skagen

Hallo Allemaal; leuk dat u er (nog) bent........

In tegenstelling tot ons vorige verslag zijn we er gewoon weer (even?). We zien wel hoe het verder gaat met de camper, de stroom, de lekkage en met ons. Spannend. Hier ons nieuwe verslag van

Dinsdag 8 mei 2018

De afgelopen nacht hebben de zonnepanelen hun werk prima gedaan; we hebben weer stroom. En zon. En zin. Op naar het uiterste puntje van Denemarken te gaan: Skagen. Onderweg nog even het strand op bij Skiveren. Verderop ook bij Kandestederen waar de bunkers nog steeds prominent aanwezig zijn. Skagen is een leuk toeristisch stadje met vooral veel kledingwinkels die hun waar ook in kramen aan de straat proberen te slijten. Bij de haven een hele rij visrestaurantjes met terrassen. Wij kozen weer eens

Fish & Ships, wel wat vettig. Nog even langs winkels gereden voor een dubbelstekker voor de koelbox. Nergens gelukt. Dan maar naar Grenen in Skagen. Vanaf de parkeerplaats loop je door de duinen en het strand naar het punt waar de Noordzee en de Oostzee elkaar ontmoeten. Een attractie waar veel mensen op afkomen. De golven van de Noordzee en de Oostzee komen daar met elkaar in botsing de toeristen willen met een blote voet in de Noordzee staan en een in de Oostzee. Daar halen ze rara capriolen voor uit . Het is een fikse wandeling dus besloten we de terugreis met een treintje te doen; veel makkelijker in de hitte en tevens een leuke attractie . Na een ijsje op weyg naar onze geplande slaapplek: een camperplek bij een oud historisch vissersplaatsje. Pal aan zee en met zicht op aan- en afvarende kleine vissersbootjes staan we riant in Aalbæk waar je s’morgens nog de verse vis gelijk van de boten kunt kopen. Een heel andere en bijzondere ervaring als de havens waar tegenwoordig alleen maar pleziervaartuigen liggen. Bij het installeren van de camper even wat problemen met de stroom, maar uiteindelijk lijkt het binnen de camper als je uit het zijraam kijkt of je op een boot zit. Uitkijken want verder op zee varen hele grote vrachtboten. Na het avondeten nog even een wandeling over het strand gemaakt. Een heel ander strand dan aan de westkust waar het vooral bezaaid lag met stenen liggen op dit strand aan de oostkust bergen met kleine schelpen en zijn door de vloed overal kleine riviertjes ontstaan Ook de duinen zijn in dit gebied erg laag. Er zijn zelfs “wandelende duinen” een zeer bijzonder verschijnsel. De duinen kunnen zich wel een meter of 25 per jaar verplaatsen. Er staat in die duinen een kerkje waar alleen nog maar de spits van boven het zand uitsteekt. Hebben we naar gezocht maar helaas niet gevonden.