Donderdag 11 juni 2015 Rjukan - Reisverslag uit Rjukan, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Donderdag 11 juni 2015 Rjukan - Reisverslag uit Rjukan, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Donderdag 11 juni 2015 Rjukan

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 Juni 2015 | Noorwegen, Rjukan

Voor het vertrek nog even wat gewandeld in de omgeving van de camping in Roldal. Toen we gisteren aan kwamen rijden sprak Helma zich wat laatdunkend uit over het kerkje. Op het eind van de wandeling toch maar even de staafkerk binnengegaan. (tegen betaling!). Het kerkje bleek heel bijzonder; Niet alleen omdat hij al uit 1200 stamt, maar er blijken wonderen verricht te zijn m.b.v. het crucifix in die kerk. De naam staafkerk is ontleend aan de staven, enorme houten staande balken. De weg naar Rjukan beantwoordde niet aan de verwachtingen. We reden door een saai wintersportgebied; nogal naargeestig! Maar we eindigden in een bijzonder dorpje gelegen tussen hoge bergen: Gaustotoppen. Onze reisleidster in Nederland (Jitske) attendeerde ons op de reuze spiegels die in 2013 in de bergen zijn opgehangen om het sombere dorpje in de winter alsnog van wat zonlicht te kunnen laten genieten. ‘s-Avonds konden wij een van de spiegels vanuit onze slaapplek (bij de gondelbaan) goed waarnemen. We “roken”al even aan de enorme waterkrachtcentrale, maar door tijdgebrek is een bezoek hieraan verschoven naar vrijdag. Evenals een gondelvaart omhoog. Vermeldenswaardig is nog dat Helma in bed nog haar telefoon gebruikte en hem vervolgens naast het bed in …….. een waterbak te leggen. Alles liep gelukkig nog goed af; met Helma en de telefoon!