Woensdag 3 juni 2015 Sjoa - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Woensdag 3 juni 2015 Sjoa - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 juni 2015 Sjoa

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

06 Juni 2015 | Noorwegen, Dombås

In Noorwegen blijft het tot heel laat nog licht. Op een foto hiervan het bewijs. Dat betekent ondermeer dat de camper goed verduisterd moet worden om op de ons vertrouwde manier (donker) te kunnen slapen. Misschien daarom werd het in Roros deze ochtend heel laat voor we gingen rijden. Eerst gewassen en gepoetst, dan ontbeten en in de warme huiskamer van de verder wat armoedig uitziende camping ruimschoots de tijd genomen van de Wi-Fi te genieten. En nog snel wat foto’s genomen van de camping, want gisteren kwam het daar in de vliegende storm niet van. We vertrokken met een voorzichtig zonnetje en de dag hield zich verder redelijk goed. Heerlijk om op de rustige en avontuurlijke wegen in Noorwegen te mogen rijden. Het voelt gewoon een beetje als thuiskomen. Na elke bocht van de lange wegen kan je steeds opnieuw genieten van een nieuw panorama. Onderweg gestopt in een klein dorpje en in een even klein winkeltje broodjes gekocht En heerlijk gebak. Ik kreeg er zelfs nog een extra gratis van de winkeldame. Vanwege het getreuzel bij het vertrek was er geen tijd meer voor de geplande wandeltocht in het nationale park Rondane. Gaan we morgen doen. Nu maar gelijk door naar Sjoa waar we op de camping een plek gaan zoeken. Deze camping bezochten we tijdens onze eerste kennismaking met Noorwegen; destijds nog met een tent. Hij ligt aan een snelstromende rivier. En je kunt er op verschillende plaatsen aan het water een plek zoeken. Wij zijn er nu voor de vierde keer en steeds op de zelfde plek bij een vuurplaats. Sjoa is een kleine plaats met wel een stationnetje, maar alle treinen denderen voorbij; er stopt er naar mijn weten nooit een. Voor aan de straat staan bij een pompstation en een winkeltje reuze houten poppen en mooi uitgesneden trollen en rendieren.
We hebben ons natuurlijk weer gewarmd aan een kampvuurtje en dan smaakt daar een glaasje wijn prima bij. Morgen alsnog op zoek naar de Peer Gynt hytte in Rondane. Een flinke wandeling over moeilijk terrein heel hoog in de bergen. Of we het halen?