maandag 25 mei 2015 Malmo - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu maandag 25 mei 2015 Malmo - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

maandag 25 mei 2015 Malmo

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

25 Mei 2015 | Zweden, Malmö

Om 08.00 uur wakkergezongen door een soort gospelkoor op het strand. En ondanks de motregen toch flink wat Deens volk op de been. Maar wij moesten naar Zweden, dus na ons sanitair en dat van de camper reden we de snelweg op richting Malmö. Toch meer dan 300 km met onderweg langzaam rijden ivm wegwerkzaamheden. Vlak voor de enorm lange Sondbrug (tol) die Denemarken met Zweden verbindt nog even koffie bij MacDonald, want daar hadden we eindelijk weer eens wifiverbinding. Met een niet ingepland uur vertraging verder in een miezerige regen. Tussen Kopenhagen en Malmö ligt de Aresund Fixed Link, een 16 km lange tunnel- en brugverbinding.
In Malmö was de camperplek gauw gevonden; een groot parkeerterrein vlak aan het strand. Voldoende plek voor ons dus en een aantal luxe toiletten heel dichtbij aan dat strand. Dat Zweden een sportief volk was wisten we, maar wat er aan trimmers langs ons komt gerend of gewandeld….. Respect!!
Wij konden dus echt niet achterblijven dus vertrokken wij in een stevig wandeltempo richting centrum. Een heel eind, maar een prachtige weg door een schitterend groot park. Wij volgden de bordjes Gamele of zo iets, het oudste deel van Malmö kennelijk. En dat klopte uiteindelijk. Prachtige oude gebouwen met bv de Sankt Petri Kyrke uit de 13e eeuw. En een prachtig station van buiten en indrukwekkend mooi van binnen. Heel veel moois gezien maar we moesten ook weer terug. Wat een eind weer. Maar steunend en kreunend bereikten wij “onze”slaapplek. Maar eerst nog even het strand op naar het water. Met een typisch modern hoog gedraaid bouwwerk, de Turning Torso, prominent in beeld. We waren net te laat voor een prachtige zonsondergang aan de overkant van het water maar van het restant kleurenverschijnsel hebben we nog wel kunnen genieten. Morgen trekken we weer verder.