Toch nog een korenfestival - Reisverslag uit Flekkefjord, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Toch nog een korenfestival - Reisverslag uit Flekkefjord, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Toch nog een korenfestival

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

09 Juni 2012 | Noorwegen, Flekkefjord

9 juni 2012 (Martin)
Ondanks de regen nog maar een keer het mooie zandstrand opgegaan. Met als gevolg de natte broeken uit en andere droge aan. Helma maakte van de gelegenheid ook nog gebruik de camper op te ruimen en schoon te maken. Het vuile water weg laten lopen op de serviceplaats van de perfecte camping en schoon water ingenomen. Vervolgens op weg naar……. Dat was nog niet helemaal duidelijk. Wel de richting, maar niet de eindbestemming. Op advies van Jits en Sander moeten we wel een keer onder de vuurtoren in Lindesnes belanden. Op de route genoten we weer van de hoge ruwe rotsen, de enorme meren boven in de bergen en de slingerende op- en neergaande weggetjes. Ook hadden we regelmatig zicht op de onrustige zee. Wel zijn we vier keer op verschillende punten onderweg langdurig opgehouden vanwege overstekende fietsers. Kennelijk was het “landelijke fietsdag” want echt duizenden fietsers, jong en oud, deden mee aan feestelijke tochten over wegen en paden. En bij het oversteken hadden zij dus altijd voorrang!!!
Bij toeval kwamen we bij het Sogndalstrand aan. Tien jaar terug genoten wij van een schitterend in zee uitlopend straatje met mooie huisjes en prachtige bloeiende bloemen en struiken. Gedurende andere reizen in Noorwegen wisten we dit straatje nooit te vinden ondanks ettelijke zoektochten en nu …… Zo ook onze huidige slaapplek. Omdat ik het rijden een beetje zat was (tientallen haarspeldbochten, omhoog, omlaag) stelde ik voor in Flekkefjord een camping op te zoeken. Het havenstadje Flekkefjord is mede bekend vanwege de Hollenderbyen (de Nederlandse Wijk) een hystorisch gedeelte met witte huisjes in Nederlandse stijl in smalle straatjes. Ik reed het stadje in en stalde de camper bij een winkelcentrum. Lopend gingen we de ons bekende straatjes in. Bij de kerk zagen we mensen naar binnen gaan. Omdat bijna alle kerken altijd op slot zitten liepen we er gauw naar toe. Bleek er een korenfestival plaats te vinden als afsluiting van een feestweek. Prachtige koren traden afwisselend op. We kregen ook nog twee mooie zitplaatsen in de bomvolle kerk en genoten enorm. Uiteraard bleven we tot het einde. Na afloop nog even wat winkels af, maar die waren inmiddels natuurlijk al gesloten. Aan de haven zagen we een aantal campers staan. Gauw ook onze camper gehaald en vlak aan het water gestald. We hebben stroom en kunnen zelfs naar een toilet en douche in de buurt. Deze voorziening trof ik net iets te laat aan; het noodscenario was reeds even daarvoor in dienst getreden. Maar voor morgen zitten we gebeiteld. We hebben op deze plek heel af en toe (illegaal) toegang tot het internet. De verhalen kunnen we op het web kwijt, maar helaas lukken de foto’s (nog) niet. Wellicht later alsnog.
Oh ja; we hebben de Nederlandse vlaggetjes maar niet op de camper gezet na de domper van Nederland tegen Denemarken.

• 10 Juni 2012 - 17:02

Marijke:

Gezellig om jullie verhalen weer te lezen Martin. En op afstand een beetje - beetje - beetje mee te beleven wat jullie meemaken.
    En jullie ook nog naar de kerk geweest en tot het einde gebleven! Ook niet voor het zingen de kerk uit. En genoten!!
    Het voetbal tegen Denemarken was totaal niet wat het hoorde te zijn. Bijna heel Nederland was oranje en rood/wit/blauw gekleurd en dan zo'n slecht resultaat.
    Eergisteren zijn we teruggekomen uit Portugal. Een fijne week gehad. Maar vreemd genoeg lijkt het niet twee dagen maar wel twee weken geleden dat we daar waren. Ook veel gezien maar dat valt in het niet bij het lezen van jullie verhalen.
    Gelukkig is ook bij jullie de temperatuur aangenamer geworden. Geniet verder en kom zo langzaamaan op Nederland aan.