Fabian op bezoek - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Fabian op bezoek - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Fabian op bezoek

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Helma

07 Juni 2012 | Noorwegen, Bergen

7 juni 2012 (Martin)
Volgens de boeken is Bergen de natste plek van Noorwegen; gemiddeld zijn er 196 regendagen per jaar!! Maar wij boffen enorm; de zon straalt weer. We blijven nog een dag. Veel campers vertrekken en wij kiezen voor een zo mogelijk nog mooiere plek pal aan het water. De kleding werd aangepast aan het mooie weer en zo ging het opnieuw de mooie stad Bergen in. We waren niet de enigen. Drie grote cruiseboten hadden hun passagiers al de wal opgestuurd: het was beredruk; maar daardoor ook wel erg gezellig. De eerste bestemming was de beroemde vismarkt. Kramen vol met verschillende soorten vis. Een stukje aangeboden (zwarte) walvis om te proeven werd toch maar afgeslagen. Eerst koffie gedronken op een terras bij de vismarkt, daarna de drukte even ontvlucht naar boven lopend in de mooie wijk met witte huisjes gelegen aan de smalle straatjes, steegjes en trappen. Deze wijk is tegen de steile berg opgebouwd en vanwege de moeilijke klim hebben de meeste toeristen geen zin om de noodzakelijke inspanningen hiervoor te verrichten. Terwijl de huizen prachtig zijn en de steegjes aangekleed met mooie bloeiende planten en struiken. Ver boven de stad is ook het panorama alle inspanningen zeker de moeite waard.
Natuurlijk valt niet te ontkomen aan de talrijke winkeltjes aan de haven. Probeer hier maar eens souvenirs te vinden tussen alle prullaria dat tegen veel te hoge prijzen wordt aangeboden. Ook het broodje pulse (worst) bij het ons inmiddels bekende adres is hier prijzig (6,50); maar lekker. Helma verkiest een heerlijk broodje zalm op de vismarkt. Dan maar weer op huis aan. Met Fabian uit oorspronkelijk Nieuwegein, maar al jaren woonachtig in Noorwegen, was namelijk afgesproken dat hij om 6 uur bij onze camper zou langskomen om weer eens bij te praten. Op zijn “nieuwe” fiets reed hij op de afgesproken tijd het terrein op. Hij had voor ons 4 prachtige Noorse worsten door een plaatselijke worstenmaker in zijn buurt laten sealen. Uiteraard gaat die mee naar Nieuwegein en zal daar op gepaste wijze worden geconsumeerd. Onder het genot van de allerlaatste door ons meegesmokkelde kruidenbitter, koffie en wat te eten hebben we gezellig in de zon zittend tot 11 uur zitten keuvelen. Natuurlijk over vroeger, maar ondermeer ook over het werk van Fabian en zijn verblijf in Tromso en nu Bergen. Het was een heel gezellige avond in het mooie en zelfs zonnig Bergen.