Van Foroy naar Longset Nesna - Reisverslag uit Longset, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu Van Foroy naar Longset Nesna - Reisverslag uit Longset, Noorwegen van Helma Cavalini - WaarBenJij.nu

Van Foroy naar Longset Nesna

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

30 Mei 2012 | Noorwegen, Longset

30 mei 2012 (Helma)

Bij het ontwaken was er weer regen op het dak te horen, maar waren er tussen de wolken toch wel blauwe plekken te zien. Inmiddels weten we dat dit het ideale weer is om mooie landschappen te zien en te fotograferen. (Vochtig groen en stenen, mooie wolkenpartijen en af en toe prachtige zonnestralen door de wolken).
Ik realiseer me dat het mij bijna niet meer uitmaakt hoe ik het weer aantref als we al het verduistermateriaal ‘s- morgens weghalen. Uit ieder weertype halen we de positieve elementen naar voren. De enige aanwijzingen bij het ontwaken zijn de tikkende regendruppels en eventueel het schudden van de camper bij harde wind. Dat laatste vind ik wel het meest onaangenaam, zeker als je vlak bij een afgrond staat.
Maar aldoende leren we. We weten nu dat we, voordat we de camper wegzetten we eerst de windrichting moeten bepalen. Martin staat dan met een hand omhoog met daarin een wapperende uitgerolde rol closetpapier voor de camper en vervolgens zet hij de camper met zijn neus in de wind.
Vaak staan we langs de zee of de fjorden en dan geven de golven de windrichting goed aan en kan Martin zijn closetpapier op de rol laten zitten.
Vanmorgen zijn we vertrokken vanuit Foroy op weg naar ons meest favoriete camperovernachtinsgplek in Longset Nesna. Hiervoor moesten we twee veerboten nemen. Met de laatste veerboot, die er 60 min over deed, passeerde we de Poolcirkel weer; nu naar het zuiden. Dit betekent dat we 18 dagen in het gebied hebben doorgebracht waar de zon in deze periode niet onder gaat. Vanaf nu zullen we gaan merken dat het in de avonden steeds wat vroeger donker zal worden. Ook dat zal weer wennen zijn.
Onderweg naar Nesna kwamen we langs Grønsvik Kystfort een van de verdedigings- werken van de Duitsers uit de tweede wereldoorlog. De Duitsers hebben op 30 plekken aan de Noorse kust zulke vestingen gebouwd. Deze vestiging beschikt over een ondergronds hospitaal met vele ondergrondse gangen. Deze is nu nog toegankelijk maar dit keer hebben wij het door de nattigheid maar niet gewaagd. Wat deze plek zo ongelofelijk bijzonder maakt is de schitterende ligging aan de Noorse zee heel strategisch door de Duitsers uitgekozen omdat ze zo een heel groot gebied konden overzien). Het is in woord- en beeldmateriaal heel moeilijk weer te geven welke tegengestelde indrukken je er opdoet. Maar het zicht op zee is ongelofelijk prachtig op dat punt.
Aangekomen op ons vrije overnachtingsplekje, moest ik toch wel weer wennen aan de hoogte en de eenzaamheid. Maar ook dit uitzicht over de Noorse zee is onbeschrijfelijk mooi. Gelukkig kwam er later op de avond nog een Franse camper bij ons staan; dat voelt toch wat veiliger. Martin ging nog een (langdurig) gesprek aan met een plaatselijke Noor. Deze man, ex-bokser en marathonloper, vertelde (in het Engels) veel wetenswaardigheden uit de buurt. Soms helaas wel drie keer hetzelfde verhaal maar hij nodigde ons voor een volgende keer uit in zijn huis in Nesna.
Wat ook heerlijk is dat we nu we op de terugweg zijn eindelijk wat ruimer met het gas kunnen doen. We zijn nog steeds met de eerste fles gas bezig dus vanavond gaat lekker de kachel aan (we staan weer in de sneeuw, 1,8 graden is het nu buiten.)
Nb. Het is in Noorwegen heel moeilijk om aan gasflessen te komen vandaar onze zuinigheid en het toch wel soms een beetje kou lijden in de avonden de eerste weken….

• 31 Mei 2012 - 23:35

Jits:

Die tip van het wc papier kwam zeker van Fardusa! Hahaha

• 31 Mei 2012 - 23:37

Jits:

Wedden dat jullie met 1,5 gas fles terugkomen ! Ik zou gewoon lekker stoken! Dat bezuinigen op gas kan later wel als het op is!